COMUNICAREA EDUCAŢIONALĂ
Inv. VIZITIU MARIUS
Comunicare
reprezintă înştiinţare, ştire, veste,
raport, relaţie, legatură. Cam acestea ar fi sinonimele care ne sunt oferite de
catre dictionarul explivativ pentru comunicare.
Ce se înţelege prin comunicare:
- o provocare
constantă pentru psihologia socială;
- o activitate;
- satisfacerea
nevoile personale;
- legătura
între oameni, etc.
Un
loc central în activitatea de predare-învăţare îl deţine comunicarea
educaţională deoarece rolul profesorului nu este numai acela de a deţine
cunoştinţe de specialitate şi cunoştinţe psiho-pedagogice, ci şi de a transmite
aceste cunoştinţe, într-un limbaj specific, elevilor cărora se adresează. Având
la bază limbajul, ca şi proces psihic superior, comunicarea educaţională îşi
propune transferul de informaţii de la profesor la elev, dar şi asigurarea
feedback-ului de la elev la profesor.
Văzută astfel, comunicarea didactică
este rezultatul activităţii a cinci componente distincte:
o
Emiţătorul:
care este profesorul ce are rolul de a transmite informaţia, sub forma unui
semnal către receptor;
o
Receptorul:
care este format din clasa de elevi ce trebuie să-şi însuşească informaţia
primită.
o
Informaţia:
reprezintă conţinutul de cunoştinţe, mesajul transmis de emiţător receptorului.
Locul central în cadrul mesajului îl deţine limbajul, care trebuie să fie
adecvat contextului în care are loc comunicarea;
o
Feedback-ul:
care confirmă emiţătorului primirea şi însuşirea de către receptor a
informaţiei comunicate şi care, totodată, ajută emiţătorul să-şi realizeze
activitatea de transmitere a informaţiilor.
o
Feedback-ul
invers: care confirmă receptorului validitatea informaţiilor primite şi este
specific doar activităţii didactice de predare-învăţare.
În
cadrul acestui mecanism două aspecte sunt problematice şi asupra lor trebuie să
insistăm. Mai întâi profesorul care are rolul de a pregăti comunicarea didactică
şi de a o face posibilă în condiţiile în care receptorul este mereu diferit,
apoi limbajul care face posibilă comunicarea didactică, dar care poate, în
acelaşi timp, să împiedice sau să denatureze această comunicare.
În ceea ce priveşte clasificarea tipurilor
de comunicare există mai multe criterii de analizat:
„1.După criteriul parteneri distingem
următoarele forme:
o
comunicarea
intrapersonală (cu sine însuşi);
o
comunicarea
interpersonală (între două persoane);
o
comunicarea în
grup mic (în cazul unei relaţii grupale de tipul faţă în faţă).
o
2.După criteriul statutul
interlocutorilor avem următoarele forme:
o
comunicare
verticală (între parteneri cu status-uri inegale);
o
comunicare
orizontală (între parteneri cu status-uri egale).
o
3.În funcţie de finalitatea actului
educativ distingem următoarele forme:
o
comunicare
instrumentală;
o
comunicare
subiectivă;
o
comunicare
accidentală.
4.În funcţie de capacitatea de
autoreglare distingem:
o
comunicare
unidirecţională (nu interesează feedback-ul);
o
comunicare
multidirecţională (cu feedback determinat de prezenţa interacţiunii Emiţător –
Receptor).
o
5.În funcţie de natura conţinutului:
o
comunicare
referenţială (vizează un anumit adevăr ştiinţific);
o
comunicare
operaţional-metodologică (vizează înţelegerea acelui adevăr, felul în care
trebuie operat pentru ca acel adevăr să fie descifrat);
o
comunicare
atitudinală (valorizează cele transmise, situaţia comunicării şi partenerul);
o
comunicare
verbală;
o
comunicare
nonverbală;
o
comunicare
mixtă;
o
comunicare
pareverbală.”
Pentru a fi eficace, comunicarii
didactice i se cer anumite CARACTERISTICI:
1.
Ale profesorului:
• claritatea mesajelor
• precizia acestora
• utilizarea unui limbaj adecvat si
accesibil elevilor
• utilizarea unui limbaj corect
• structurarea logica a mesajelor
transmise
• prezentarea interesanta a continutului
instruirii
• asigurarea unui climat adecvat
comunicarii
2.
Ale elevilor:
• sa aiba capacitate de concentrare
(pentru a putea recepta si intelege
mesajul profesorului);
• sa posede cunostintele anterioare
necesare invatarii ce urmeaza;
• sa fie motivati pentru a invata ( in
general si la un anumit obiect studiu, in particular);
• sa cunoasca limbajele utilizate (de
profesor sau de calculator )
Pentru
perfecționarea comunicării didactice, este necesară cunoaşterea respectarea
unor reguli de către profesori, între care menţionăm:
·
vorbirea corectă, deschisă şi directă (care previne sau reduce distorsiunea
mesajelor);
·
încurajarea feedback-ului din partea elevilor (pentru a cunoaşte în ce măsură
mesajele transmise au fost corect recepţionate şi înţelese);
·
ascultarea atentă, răbdătoare şi încurajatoare a mesajelor primite din partea
elevilor, concomitent cu efortul de a înţelege exact sensul acestor mesaje;
·
folosirea mai multor forme de comunicare didactică pentru acelaşi tip de mesaje
(de regulă, orală şi vizuală, concomitent);
·
repetarea mesajelor mai complexe.
CONCLUZII:
In comunicarea didactica noi, ca si
profesori/învatatori trebuie sa-i facem pe elevi sa simta ca avem o vocatie in
aceasta directie, ca suntem un partener
de incredere, care doreste un dialog autentic.
Competenta de comunicare se va manifesta si
prin capacitatea de ascultare a elevilor.
Cei mai apreciati profesori sunt cei care
permit libertatea de exprimare a elevilor, care nu-i fac nici sa se simta
judecati, nici manipulati, nici sfatuiti, ci cei care le ofera sentimentul de
siguranta si libertatea comunicarii.
Într-o lume în continuă mișcare,
transformare și evoluție, formarea competențelor de comunicare - atât ale
cadrului didactic cât și ale elevului - constituie un imperativ al
învățământului românesc.
BIBLIOGRAFIE :
·
Cucoş, C.
„Pedagogie” Editura Polirom, Iaşi 1996,pag. 135
·
Cosmovici, A.,
Iacob, L., Psihologie şcolară, Ed.
polirom, Iaşi, 1999, p 181-190
·
Stoica M.,
Pedagogie şi psihologie, Ed. Gheorghe Alexandru, Craiova, 2002, p 123
·
Barliba, C.,
M., Paradigmele comunicării, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti,
1987.
·
Toma, Gheorghe,
Tehnici de comunicare, Editura Artprint, Bucureşti, 1999.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu